Kdo se skrývá za Eat your fears?

Monča a Míša, dvě pozitivně naladěné absolventky nutriční terapie na 1.LF, které vám rády vytuní váš jídelníček a pomohou vám se zbavit tukofobie. Holky mě baví, sleduji jejich IG a inspiruji se jejich recepty a životním příběhem. Letos jsem moc Vánoce nechtěla řešit ve smyslu výzdoba, cukroví, pečení, já sama to nejím a Honza má pak výčitky, že jsem to udělala a někdo (on 🙂 to musí sníst. Loni jsme byli přes svátky v Malajsii a Kambodži a vánoční blázinec nás minul a letos jsem to chtěla zachovat. Ale při otázce na Honzu, jestli bude chtít nějaké cukroví, se zatvářil neutrálně pozitivně, takže jsem začala přemýšlet kdy a co budu péct. Holky mi vytrhly trn z paty, když na IG inzerovaly možnost objednání si cukroví bez cukru. Hned jsem jim napsala a objednala si 0,5kg ať aspoň trochu tu Vánoční atmosféru doma nahodím :). S holkama jsme povídaly u kafe a probraly jsme toho hodně, to nejzajímavější si můžete přečíst v rozhovoru níže.

Vzpomenete si, kdy vás začala zajímat výživa?

Monča: Výživu jsem začala řešit více v pubertě, kdy jsem chtěla zhubnout. Nízkotučné potraviny jsem jedla poměrně často, protože v tu dobu jsem si myslela, že je to tak správně, že tuky jsou špatné  a mohou za naši postavu. Dále jsem se o stravu začala zajímat kvůli sportu a celkově lepšímu zdraví.

Míša: Také se o stravu zajímám od nějakých 14 – 15 let, v tu dobu jsem ale hlavně řešila to, jak ovlivní můj sportovní výkon. Otázka stravy, zdraví a psychiky u mě přišla až o něco později.

Studovali jste 1.LF obor nutriční terapie, dalo vám studium přehledné informace k tomu, abyste měli co se výživy týče jasno v tom, co máte jíst?

Obě jsme dostudovaly bakalářský obor Nutriční terapie, nyní studujeme magisterský obor Nutriční specialista na té samé škole.

Získaly jsme mnoho informací o funkci lidského těla. S výživou už to bylo horší, předmětů s ní jsme neměly mnoho, některé informace nebyly úplně aktuální a bez toho, aniž bychom se zajímaly samy, by to určitě nešlo.

Z důvodu diabetes typu 1, jste na low carb dietě, podstoupily jste několikrát Whole30 program, pomáhá vám v boji s cukrovkou?

 Monča: Diabetes mellitus 1. typu mi byl diagnostikován asi před 2,5 lety, z toho 2 roky jsem na low carb. Po přechodu na nízkosacharidovou stravu vidím zatím jen pozitiva. Zlepšily se mi průměrné glykémie, glykovaný hemoglobin, který ukazuje dlouhodobou kompenzaci diabetu, nemusím jíst tolikrát denně, jídlo mě neomezuje, hladina cukru v krvi mi kolísá málo, netrpím ani hyperglykémiemi (vysoký krevní cukr), ani hypoglykémiemi (nízky cukr). Mohu sportovat bez toho, abych se stále musela dojídat cukrem. Připadám si vlastně úplně zdravá.

Whole30 mi pomáhá také. Oproti lowcarb vyřazuji během tohoto programu jen mléčné výrobky, ale tím, že v nich je laktóza (mléčný cukr), mohu snížit dávky inzulinu na jednotlivá jídla.

Míša cukrovku nemá :))

Dříve byly tuky velkým strašákem, váš IG profil má název ‘‘ Eat your Fears ‘‘, vnímáte že se lidé tuků stále bojí?

Tuků se stále lidi bojí, hlavně těch nasycených. Bohužel je pořád zakořeněno, že právě ty způsobují zvyšování cholesterolu, kardiovaskulární onemocnění a obezitu.

Je však důležité dávat důraz na jejich kvalitu a původ.

Co Češi a jejich složení talíře, jsou lidé více uvědomělí v tom, co jí a jak to ovlivňuje jejich zdraví?

 Myslím, že spousta Čechů se o svou stravu zajímá. Hlavně mladší lidé čím dál více přemýšlí o tom, jakým způsobem ovlivní jejich zdraví to, co jí.

Jakým způsobem se v dnešním světě neustálého toku nových informací v oblasti výživy orientujete v tom, co je pravda není a jak to zvládáte filtrovat?

Nové informace čerpáme od lidí, se kterými souhlasíme a kteří jsou pro nás duvěryhodní. To jsou ti, kteří staví stravu na základních potravinách a dbají na kvalitu. Například pokud někdo doporučuje různé krátkodobé “zaručeně fungující” diety, stravu v prášku nebo třeba odrazuje od konzumace celých vajec, jejich názory nás dále nezajímají.

Co holky Eat your fears mají nejraději k snídani?

Monča: Nejčastěji i nejraději mám vajíčka na všechny způsoby, se zeleninou a ořechy. Někdy si dopřeji například granolu nebo lívance se zakysanou smetanou a lesními plody.

Míša: Se snídaněmi to mám tak, že si nějakou oblíbím a jsem schopná připravovat si ji i několik měsíců dokola. Nyní mám také období vajíček na různý způsob.

Mlsáte občas? Máte pro nás nějaký osvědčený low carb recept? 

Občas ano! Náš nejoblíbenější je mrkváč nebo makovec. Recepty na ně najdete u nás na instagramu.

 Čemu se nyní věnujete, máte klienty na výživové poradenství?

Monča: Vedu tréninky stolního tenisu pro děti, dále se společně věnujeme sestavování jídelníčků na míru, plánujeme dělat konzulultace, péct nízkosacharidové dezerty a pečivo.

Míša: Kromě vyjmenovaných společných aktivit se ještě věnuji svým atletických tréninkům a také trénuji děti.

Rok 2020 se nezadržitelně blíží, dáváte si novoroční předsevzetí? Pokud ano, prozradíte?

Monča: Osobně nemám žádné konkrétní předsevzetí. Obecně se věnovat tomu, co mě baví, učit se novým věcem, sportovat, více se zaměřit na svou psychiku. To chci ale dělat celoročně a nedávat si to jako předsevzetí 🙂

Míša: Předsevzetí si nedávám, ale loni jsem si poprvé vyplnila Year Compass a určitě to chci udělat i letos. Pomohl mi zrekapitulovat si a uzavřít rok 2018 a vytyčit si cíle a vykročit pozitivně do roku 2019. Zkuste to také, jeho stažení je zdarma. 🙂

Napsat komentář